Friday 21 April 2017

#Proud to have u Mom!

Assalamualaikum.. 

Alhamdulillah di beri kesempatan untuk berblog lg hari nie setelah sekian lama meninggalkan blog nie tnpa apa2 update.. hehe.. jadual hari khamis aku mmg agak free sikit so sempat la nk tulis blog.. hehe.. publishnya baru hari nie..maklumla..tnggu smpai pekan baru nk publish..

Hari nie nk update dekat blog bkn psal skolah tp lebih kepada kisah kekeluargaan. Btw aku dah nk masuk 3 bulan jd cikgu kat Nanga Mujong nie.. dan lagi satu aku dh lulus interview n inshaAllah jd guru tetap dh.. harap stay la kat skolah nie sbb rasa dh selesa jgak ngn sekolah. Hehe.. syukur alhamdulillah..:-)

Berbalik pada topik yang aku nak cerita hari nie.. memandangkan hari-hari adalah hari ibu so apa salahnya aku tulis something yang agak sweet untuk my lovely mom kan.. ok..not only lovely ok, gojes, independent, telented dan segala yang indah2 adalah untuk my mom..hahaha..*i hope u smile  when u read this* (zubir tolong baca ngn mak).. setiap org punyai kisah hidup yang sgt indah buat mereka..so mcm tu la aku..kisah hidup nie, memiliki keluarga yang sesempurna nie adalah yang terindah bagi aku. Setiap org ada pandangan yang berbeza mengenai keluarga so pandangan aku adalah keluarga yang aku ada sekarang adalah keluarga yg org ckp dlm omputihnya *perfect*..haha..

Sebelum tu aku nak tnjuk dulu gmbar family yang tersayang..


Kali nie nk spot tajuk cerita lebih kepada mak aku yang super duper gojes nie.. haha... tipu klau xda org dkt gedong tu kenal mak aku.. femes ok.. artis gedong nie..haha..*ok tipu* (tp mak aku mmg femes pn dkt kmpg, Cuma dia bkn artis je) hahaha...klau ikut mak aku pg kenduri smua duk panggil dia.. pastu bersembang pnya la lama..maklumla femes..haha..:-p

sebelum kita pergi lebih jauh aku nak ckp im really proud to have mak as my mom. dan aku tau adik beradik aku pn rasa mcm tu. am i right? hehehe.. sebab dia kenapa kejap lagi aku cerita..haha..

Ok..jom kita imbau kenangan beberapa taun yang lalu.. throwback gitu la... haha.. rasanya semua org kampung gedong tau sape mak aku dulu.. apa yang mak aku ada dulu dan apa sahaja berkaitan mak la.. first of all terima kasih nek Dirot, nek Bujang sebab melahirkan insan yang sangat hebat seperti mak untuk kmk org 7 adik beradik. Alfatihah untuk nenek..:-)

anak-anak Dora & Madhi

Untuk memiliki mak yang sempurna x semestinya mak kita tu adalah org kayaa, org bekerjaya, cantik dan sebagainya..x penting semua tu..apa yang penting adalah dari dalam..kekuatan dan ketabahan dalam mendidik anak-anak dia. Definisi sempurna bg aku adalah mak adalah seorang wanita hebat, seorang wanita biasa tp mampu mendidik anak-anak dia menjadi orang berjaya.. bukan semua orang dpt buat mcm tu ok.. dalam keadaan hidup susah, dengan xda harta, harta mak masa tu adalah anak semata-mata dan mak masih mampu senyum menhadapi ujian kesusahan dari Allah dengan ikhlas dan terus mendidik anak-anak dia.

Mungkin pada org lain, mak adalah org biasa2, yang xda apa2 dan yang serba kekurangan.. tapi untuk aku dan adik beradik mak bpk adalah segalanya dan mak bpk adalah insan yang paling hebat. Syukur untuk anugerah terindah yang Allah beri nie.

klau korang nak tau mak aku bukanlah orang kaya, bukan cikgu, bukan sape-sape.. mak aku cuma orang kampung biasa yang kurang harta. tp apa yang buat aku kagum adalah cara dia mendidik anak-anak dia.. 

Betul apa org ckp, bila kita miskin, bila kta x berharta xda org yang nk pandang kita, xda org yang percaya kita walaupan kita berada di pihak yang benar. Tu perumpamaannya la.. berbelas taun lalu mak dan bpk aku cuma ada sebuah kedai runcit. Bapak aku dan mak jaga kedai runcit je. Mcm korg tau kedai runcit nie bkn untung sgt pn. Klau org dh berhutang mmg dah rugi la.. lgi2 klau yang berhutang x reti bayar.. anak masa tu dh ramai. lepas beberapa taun baru mak bukak kedai makan n minum.. masa tu ok ckit la dari kedai runcit..smua tu salah satu usaha mak untuk dapat duit lebih bagi pelajaran anak-anak dia..

Ok.. masa tu aku kecik lg.. aku xtau makna hidup susah nie. Dalam jaga kedai runcit tu abg-abg aku dah besar jgak la.. dan alhamdulillah mmg sejak kecik abg2 aku nie mmg kepala otak bergeliga ckit.. *pandai la jgak* haha.. abg2 aku ada yang dh masuk uni..maktab dan spa.. aku masa nie kecik lg.. aku tau cerita nie sbb mak selalu cerita. Dan tiap kali mak cerita mak akn nangis.. walaupn aku xtau apa yang dilalui mak masa tu tp aku tau mak melalui hari2 yang susah dalam mendidik anak2nya spaya jadi orang berjaya.. sbb tu la mak nangis bila kenang balik kenangan berbelas taun dulu.

Pernah mak cerita makanan yang dimasak tengahari kena simpan takut habis sbb kena kais untuk mkn petang plak. Sedih kan.. huhu.. hidup susah xmampu nak mkn selalu. Makan ikan masin dan syur midin tu dh kira makanan yang paling sedap masa tu sbb nk makan ayam semua mana mampu nk beli.. boleh bayang x betapa susahnya hidup masa tu. 

Bapak pernah jadi tukang sapu sampah.. yes betul..jd tukang sapu sampah untuk menyara keluarga..aku xmalu nak cerita semua nie sbb kerana mereka lah kami adik beradik jadi manusia yang hari nie.. terima kasih banyak mak bpk.. semoga Allah selalu merahmati..*mata berkaca*

hero & heroin filem..:-p

Sebenarnya klau nak cerita betapa hebatnya mak dan bapak dalam mendidik kami adik beradik terlalu panjang.. sbb terlalu byk yang dorg buat.. apa yang aku tahu mereka adalah mak bapak yang sgt hebat. Walau dalam susah mereka mampu menjadikan kami nie anak2 yang berjaya.. alhamdulillah. Mak selalu ingtkan kami semua untuk sembahyang.. jgn tinggl sembahyang dan rajin-rajin belajar sbb tu je yang boleh mengubah kehidupan keluarga. 

Nak diceritakan lagi abg sulung aku ‘bg pian’ masa tu belajar.. tiap bulan dpt elaun.. bagus kan tiap bulan jgak akan kirim duit dekat mak di kampung untuk tampung belanja kami adik2 nie. Walaupun elaun dia masa tu besar mana je..tapi itu orang cakap keberkatan kan.. bg pian penah cerita dia minum air kicap sbb mmg dah xda duit nak beli makanan.. huhu.. sekarang bg pian dah jd cg..dh ada master.. tu namanya keberkatan..

Kisah abg no 2 pulak.’bg ijan’ belajar dekat UIA..bg ijan kena tunggu smpai kol 3 pagi untuk buat esaimen sebab dia xda laptop.. laptop mahal masa tu mana mampu nk beli. Mak xmampu nak beli untuk bg ijan.. bg ijan kena tunggu kwn dia siap esaimen dulu baru dia boleh buat esaimen sbb nk pinjam laptop kawan.. pastu jarak kampus dengan hostel jauh.. so kena ada transport. Penah bg ijan mintk dekat mak utk beli motosikal sbb nk ulang alik.. dia mintk motosikal second hand je asalkan dapat dia ulang alik. Tp mak x mampu nak beli motosikal tu.. smpailah bg ijan abis belajar bg ijan xda motosikal.. tp bg ijan masih dpt grad dengan cemerlang. Sekarang dah jadi manager bank Islam dekat kuching.. *aku xtau jawatan dia apa tp yang aku tau jawatan dia tinggi jugak kat kchg tu*..tipulah orang x kenal Mazz Ross manager bank Islam yang paling segak kat kchg tu..hahaha...

letih ye baca panjang sgt? haha..ckit je lg..teruskan membaca ye..:-p ok tgok dulu gambar-gambar...cuci mata..

gmbar bercuti kat sabah..
masa nie dah senang ckit la..abg2 dh keje..

nie gamabr raya..masa baru dpt kakak ipar..

nie gambar kira lagend jgak la..lama dh xingt bla..haha..

ok..smbung plak cerita..Mak cerita masa abg-abg mintak duit utk belajar dia sanggup tebalkan muka pinjam duit org.. bawa brg kemas dia sebagai cagaran.. tp berapa kerat je yang sanggup tolong orang susah mcm kami masa tu kan. Klau bukak mulut je orang akan ckp nk pinjam duit je.. mana ada orang nk pecaya bahkan klau nampak kita pn orang akan lari.. lebih kurang mcm tu la ibarat dia..*yela hidup miskin masa tu*.. tp alhamdulillah sekarang anak-anak mak dah berjaya.. masa tu nak makan KFC jgn haraplah..setahun tu ada ke x la sekali makan.. klau ada tu mmg dh bersyukur sgt,.

Mak selalu ckp dia xda harta lain selain anak.. sebab tu lah dia didik kami dengan sebaiknya. Mungkin pada org lain mak adalah insan biasa, tp pada kami mak adalah insan luar biasa. Mak snggup susahkan diri dia untuk anak2 dia. Wlaupn sampai sekarang.. mak rela letih memasak semua klau dengar anak-anak dia nk dtg. Untungnya kami dpt mak dan bpk sehebat mereka.. bukan tu je, klau adik bradik mak dtg pn mak sanggup susahkan diri dia.. sbb mak sgt sygkan adik beradik dia dan mak slalu pesan kat kami adik beradik yang kami pn kena syg adik beradik mcm mana dia syg adik beradik dia..

Mak xpernah didik kami dengan kemewahan.. kami kena usaha untukk dapat sesuatu.. tp di belakang setiap kejayaan kami mak selalu ada sebagai pembakar semangat.. bakar semangat mcm mana korg rasa? Haha..dia selalu bg kami semangat yang buat kami lgi positif dan terus nak mencuba. Yes..mmg tu la mak.. mak bukan cg, bukan dokter, bukan sape2 yang bekerjaya mcm mak org lain, tp mak mampu didik kami adik beradik jadi org berjaya... walupun kejayaan kami x berapa mcm org lain yang jauh lebih hebat tp kami pecaya kejayaan kami dh buat mak bangga.

Orang selalu tanya mak mcm mana dia didik anak-anak..sbb boleh di jadikan inspirasi gitu.. hahaha.. yang nie akay xtau mak jawab apa. tp apa yang aku tau mak mmg x pnh mewahkan kami mcm rang lain. walaupn skrg kira dh ada duit jgak la mak aku pn x mewahkan adik aku sgt. nak beli apa-apa kena usaha sendiri. jgn ckp hidup susah xboleh berjaya ok.. klau kita sedar tanggungjawab kita sebagai anak, kita xkan cari alasan untuk berusaha. ramai je yang hidup susuah masih boleh berjaya kan.. haa.. klau mereka boleh kenapa kita x boleh.. lagi-lagi klau yang hidup dalam kemewahan..bonus untuk kamu maka bersyukur lah selalu dan gunakan sebaiknya kemewahan yang ada..:-)

Sekarang 6 daripada 7 anak mak dh berjaya.. bg pian jdi cg, bg ijan keje bank, bg pojan nurse dekat arab, bg yok jd cg, aten jd cg,aku alhamdulillah cg jgak dan adik aku pn inshaAllah semoga menjadi orang berjaya..mak selalu pesan klau kita senang jgn lupa masa susah kita..sebab masa susah tu la yang membentuk kita menjadi org yg hari ini.. terima kasih byk mak and im really proud to have u as my mom..

keluarga besar sekarang..

ok..rasanya cukup untuk hari nie.. ada masa i olls ber blog lg..hehe..settle..publish!!


P/s Kejayaan adalah sebuah titian yang harus dilalui dengan kesusahan pada awalnya tetapi diakhiri dengan kemanisan.. teruslah melangkah demi mengapai sebuah kemanisan. 

No comments:

Post a Comment